Khamis, 22 Mac 2007

Reflexsologi..

KAKI
Urutan Tapak kaki di kenali sebagai Reflexsologi. Adalah di percayai setiap titik di tapak kaki mempuyai kaitan dengan organ dalaman tubuh badan. Teori ini mengandaikan bahawa setiap penyakit organ dalaman akan berkaitan dengan urat saraf yang berakhir di hujung tapak kaki.
Ada yang menyebutkan kaedah Reflexologi ini sebenarnya berasal daripada Negeri Cina dan telah di amalkan sejak beribu tahun yang lalu. Walaubagaimanapun pendekatan mengurut tapak kaki yang di perkenalkan oleh Mr. Heidi berbangsa Swiss amat popular dan mendapat pengiktirafan di negara-negara barat.
Setengah penyakit memerlukan kos rawatan yang tinggi. Tidak semua orang mampu untuk mendapatkan rawatan percuma dan membiayai kos rawatan masing-masing. Kaedah urutan refleksi ini amat mudah dan murah untuk di pelajari. Di negara kita anda boleh mempelajarinya daripada pengamal perubatan yang terkenal seperti di Institiut penyelidikan perubatan Akupunktur di Kelantan.
PENGENALAN RINGKAS KAEDAH RAWATAN REFLEXSOLOGI
Sebelum sesuatu urutan dimulakan, kebiasaannya kaki pesakit akan di rendam didalam sebuah bekas berisi air panas yang mengandungi herba selama sepuluh minit. Kebanyakkan Pengamal urut terapi ini akan menyapukan krim berubat di tapak kaki bagi melembabkan dan memberikan sedikit kelicinan ketika urutan.
Buku jari jemari pengamal terapi ini selalunya digunakan di dalam urutan ini bagi memberi beberapa sentuhan yang keras atau pun lembut ketika rawatan reflexsologi sedang di lakukan. Teori reflexsologi menyatakan sekiranya seseorang tidak merasai sebarang kesakitan yang kuat ketika di beri tekanan reflexsi ini menunjukkan seseorang itu mempunyai tahap kesihatan yang baik.
Di Malaysia rawatan reflexsologi sebenarnya sudah mendapat tempat di hati masyarakat kita. Seni rawatan ini berjaya melancarkan perjalanan darah dan menyingkirkan toksid dari tubuh badan.


KEPENTINGAN URUT REFLEKSI DAN URUTAN KAKI
Jika perjalanan darah tersekat dan terhalang, kekotoran dan endapan yang ada akan tersumbat di dalam saluran darah. Maka organ tubuh badan akan terganggu dan kita boleh terkena penyakit.
Salah satu punca seseorang terkena penyakit kaki adalah disebabkan tersekatnya pengaliran darah padaanggota organ tubuh seseorang. melalui picitan dan urutan di 60 tempat titik akupunktur di kawasantapak kaki beberapa penyakit tertentu dapat di pulihkan seperti senggal-senggal sendi, selesma dan sakitkepala dan sebagainya.
Dengan mengambil pendekatan yang sederhana iaitu dengan menggabungkan urut refleksi dan urutan kaki secara tradisional beberapa penyakit kaki dapat di sembuhkan dengan segera.

TANGAN
HILANGKAN MIGRAIN
Atau boleh cuba urutan refleksi dipangkal atau celah tapak tangan pertemuan antara ibu jari dengan jari telunjuk. Tekan/picit dikedua-dua belah permukaan tangan menggunakan jari telunjuk dan ibu jari tangan yang sebelah lagi untuk selama 1-2 saat dan lepaskan, berulang-ulang untuk selama 2-5 minit. Kemudian cuba di tapak tangan yang sebelah lagi. Biasanya bagi mereka yang bermasalah, akan terasa sakit apabila di tekan di bahagian tersebut
\ \ \ \./ <-- dibahagian yang bertitik. selamat mencuba..wallahu a'lam.

Tiada ulasan: